Nov
16

Omzet Nederlandse mobiele markt daalt met 5,2%


De Nederlandse mobiele telecommarkt heeft in het derde kwartaal een omzet van 1,45 miljard euro gegenereerd. Dat betekent een daling van 5,2 procent vergeleken met Q3 2011 en een teruggang van 2,1 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Dat blijkt uit de kwartaalrapportage van Telecompaper, Dutch Mobile Operators Q3 2012. Telecompaper ziet de continue daling van inkomsten uit spraak als de belangrijkste reden van de omzetdaling. De groeiende omzet uit het non-voice deel weegt daar niet tegen op. Non-voice, bestaande uit data en sms, is goed voor 40,7 procent van de totale omzet uit mobiele diensten.
 

Voor heel 2012 verwacht Telecompaper dat de omzet uitkomt op 5,8 miljard euro, wat een daling van 4,1 procent ten opzichte van 2011 inhoudt. Voor de periode 2011-2016 verwacht het onderzoeksbureau dat de omzet ongeveer gelijk blijft. In 2011 bedroeg de jaaromzet ongeveer 6,1 miljard euro en hetzelfde wordt voorzien voor 2016. Marktregulering en de zwakke economie hebben een blijvend negatief effect op de omzet van de operators en ook de opkomst van OTT-diensten is daarin een belangrijke factor.
 

KPN laat in het derde kwartaal de grootste terugval op jaarbasis zien (-7%). T-Mobile (-4%) en Vodafone (-3%) hebben minder moeten inleveren. Vodafone was de enige die een hogere kwartaalomzet liet zien en dit bedrijf heeft daarmee zijn marktaandeel het meest vergroot. Het marktaandeel van KPN kromp met 1,0 procent op jaarbasis. T-Mobile zette daar een groei van 0,4 procent tegenover, terwijl Vodafone 0,7 procent van de markt kon bijschrijven.
 

Gemeten naar het aantal Sim-kaarten, inclusief MVNO’s, groeide de Nederlandse markt met 0,8 procent op jaarbasis tot een totaal van 21,1 miljoen. Daardoor nam de penetratie toe tot 126,0 procent per eind september (125,4% in Q3 2011). KPN’s positie van marktleider kromp licht tot 47 procent van alle eindgebruikers, terwijl Vodafone naar 29 procent groeide. T-Mobile daalde licht naar 24 procent.

Lees meer...

Nov
16

NL-breedbandmarkt groeit naar 6,54 mln aansluitingen in Q3


De Nederlandse markt voor breedband internet is in het derde kwartaal van 2012 met 0,8 procent (51.000) gegroeid naar 6,54 miljoen aansluitingen. De daling van 0,5 procent in het aantal DSL-aansluitingen tot 3,17 miljoen werd gecompenseerd door 0,7 procent groei in kabel breedband aansluitingen naar 2,93 miljoen. Het aantal FTTH/B-aansluitingen groeide ruim 11 procent, waarmee de technologie uitkwam op een marktaandeel van 6,8 procent.
 

KPN, inclusief dochters XS4ALL en Telfort, blijft de grootste preedbandaanbieder met een marktaandeel van 38,9 procent eind september 2012. De voorgaande 12 maanden heeft KPN een verlies van 1,3 procent moeten incasseren. Ziggo staat op een tweede plaats met een marktaandeel van 26,5 procent, UPC volgt op plek 3 met 15,5 procent, zo blijkt uit het rapport 'Dutch Broadband Q3, 2012'.
 

“Voor heel 2012 verwachten we een groei van de breedbandmarkt met 3,1 procent. Kabel en glasvezel compenseren de voortdurende afkalving van DSL,” aldus Telecompapers Senior Research Analist Kamiel Albrecht. “Het aandeel van glasvezel groeit naar verwachting met ruim dertig procentpunten, terwijl we voor kabel een groei voorzien van vijf tot zes procent.”
 

Groei in 2012 komt onder meer voort uit het stijgend aantal operators die multi-play pakketten bieden via meerdere netwerken. Voornaamste multiaplay-aanbieders via meerdere netwerken zijn KPN en dochters, Vodafone en recent Tele2 (via DSL en nu ook via FTTH). Op marketinggebied zal er meer nadruk komen op de verkoop van breedband en IPTV, zowel live als OTT-video.

Lees meer...

Okt
24

Tablet gebruik stijgt in de zakelijke markt


Documenten nalezen in de trein, datasheets aanpassen op de bank of even e-mail behandelen in de hangmat tijdens vakantie, het gebeurt steeds vaker. Voorheen was men gebonden aan de laptop om mobiel te werken. Tegenwoordig wordt dit nog veel gemakkelijker gemaakt door de lichtgewicht tablets die sinds enkele jaren de markt bestormen.

Na privé gebruik nu ook zakelijk
Na de vele manieren van gebruik in de privé uren zoals hierboven beschreven, zien veel werkgevers en werknemers ook de voordelen van een tablet op de werkvloer of bij bijvoorbeeld een klantbezoek. Een presentatie in elkaar zetten is nog maar een App verwijderd en het meenemen van het volledige productportfolio van het bedrijf is geen probleem meer.

Stimulering van Tablet-gebruik
Vanwege de vele voordelen die deze ontwikkeling met zich meeneemt zien we initiatieven ontstaan zoals in Noord-Brabant. De Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant biedt medewerkers een vergoeding op aanschaf van een Tablet om daarmee het Nieuwe Werken te promoten en het afdrukken van grote documenten tegen te gaan. Niet alleen instanties, maar ook mobiele providers zien hier groot potentieel. Zo heeft KPN in augustus 2012 aangekondigd in verschillende “Tablet Pilots” de mogelijkheden van het zakelijk gebruik te onderzoeken. Er zijn inschrijfmogelijkheden geweest voor 25 bedrijven.  Uitslagen hiervan zijn nog niet bekend gemaakt. Het geeft echter wel aan dat er nog veel staat gebeuren in het gebruik van tablets in de zakelijke markt.

Tablets in uw organisatie
Tablets kunnen veel voordelen bieden in vrijwel elke organisatie. De implementatie van Tablets in de werkomgeving zal kosten met zich meebrengen. Die kosten worden echter makkelijk terugverdiend in de efficiency verhogende werking en tevredenheid van de werknemer. Daarnaast, zo zal later in dit stuk worden beschreven, blijkt uit onderzoek dat werknemers welwillend zijn om geheel of gedeeltelijk het device zelf aan te schaffen.

Efficiency wordt behaald in het overal kunnen benaderen van documenten. Bijvoorbeeld bouwtekeningen op de bouwplaats, contracten bij een klant of leverancier of brochures en productinformatie op de beurs waar u aanwezig bent. Eén druk op de knop is voldoende. Zakelijk e-mail verkeer wordt gemakkelijk bij de werknemers thuis nog even behandeld. Documenten hoeven niet meer geprint te worden maar worden op A4 formaat nagelezen op de tablet.

Bring  Your Own Device (BYOD)
Uit een werknemersonderzoek van onderzoeksbureau Forrester is gebleken dat 13% van de ondervraagden (9912 personen in totaal) die bij een bedrijf werkten met 20 of meer werknemers,een tablet voor hun werk gebruikten. Hoewel dat cijfer ons verrassend laag leek is het interessant te zien dat 79% zelf invloed had op de keuze voor het merk en type tablet.

Forrester onderzocht ook hoe er voor de tablets van werknemers betaald was. Daaruit blijkt dat slechts in 28% van de gevallen het bedrijf de tablet volledig heeft betaald. Dit tegenover 52% van alle werknemers die de tablet volledig zelf hadden aangeschaft. (bron: www.frankwatching/com)

Hierboven is de ontwikkeling beschreven dat de werknemers voornamelijk zelf de keuze hebben in het kiezen van de geschikte tablet. Ze nemen dus de eigen technologie mee naar het bedrijf (het “bring your own device”  principe). Door deze ontwikkeling wordt er van de organisatie veel flexibiliteit verlangd in de omgang met verschillende besturingssystemen en applicaties. Daarnaast is beveiliging van de documenten een steeds groter vraagstuk. Want met het gebruik van e-mail en het lezen en downloaden van vertrouwelijke documenten op de tablet zijn deze makkelijker te onderscheppen voor personen met minder goede intenties. Het aanschaffen of het omarmen van het gebruik van tablets in de zakelijke omgeving is daarom nog maar stap 1. Beheer is stap 2.

Het beheer van de devices
Je kunt er als organisatie voor kiezen om elk device los te beheren met de beperkte maar afdoende apps die daarvoor beschikbaar zijn. Echter dit resulteert al snel in een onoverzichtelijke wirwar van logins en codes voor alle verschillende devices. Om alle verschillende devices goed te kunnen beheren is  Mobile Device Management (MDM)ontwikkeld . Met deze dienst wordt het mogelijk om gestructureerd en gecontroleerd de tablets (én smartphones) te beheren.  Met deze dienst wordt het mogelijk om bijvoorbeeld WiFi-, VPN-, en internet-instellingen te beheren. Maar ook bij diefstal is het met v een druk op de knop mogelijk om het device volledig te “wipen” (op afstand verwijderen van alle informatie). Dus ook dat ene document dat uw concurrent niet onder ogen mag krijgen. Wilt u meer informatie over MDM met een vrijblijvende introductie op locatie, neemt u dan contact met ons op.

Lees meer...

Okt
24

Eind deze maand, veiling mobiel internet frequenties


De veiling van de frequenties voor de nieuwe generatie mobiel internet is eind deze maand.
Steeds meer nieuwe mobiele apparaten kunnen online via 4G, een nieuwe vorm van sneller mobiel internet. De iPhone 5 ondersteunt bijvoorbeeld 4G. In Nederland is dat nog niet te gebruiken, omdat er nog geen 4G-netwerken actief zijn. De telecomaanbieders moeten namelijk nog de 4G frequenties verwerven en daarvoor organiseert de overheid vanaf 31 oktober een veiling. De nieuwe frequenties maken de landelijke uitrol van 4G mogelijk. Smartphones gebruiken voor 4G verschillende frequenties, waardoor er nog wat haken en ogen aan zitten. Daarover later in dit artikel meer.
 
Van HSDPA naar LTE
De afkorting 4G staat voor de vierde generatie mobiel internet. In Nederland hebben we nu nog 3G, in de vorm van UMTS en HSDPA. Op sommige plekken schakelt je mobiel zelfs nog terug op 2G in de vorm van GPRS. HSDPA maakt de komende jaren plaats voor de 4G-netwerktechnologie Long Term Evolution (LTE). LTE maakt downloadsnelheden van meer dan 100 mbps en uploadsnelheden van 50 mpbs mogelijk. Dit is vijf tot tien keer sneller dan 3G.
Met 4G-technologie kunnen telecomnetwerken ook meer apparaten tegelijk aan. Een ander voordeel van LTE voor telecomaanbieders is dat ze helemaal kunnen overstappen naar een netwerk dat op het internetprotocol (IP) is gebaseerd, zowel voor vaste als mobiele verbindingen. Dat vereenvoudigt de hele infrastructuur en zorgt dus voor lagere kosten.
LTE is ook geschikt voor gebruik tijdens het reizen met hoge snelheid in auto of trein. De verbinding blijft goed werken met snelheden tot 350 km/u. Als LTE niet beschikbaar is, dan kunnen apparaten naadloos overschakelen op HSDPA, UMTS of GPRS. Ook voor mobiele TV is LTE geschikt dankzij een multicast-ondersteuning.
 
Internationaal
Nederland is vrij laat met de invoering van 4G. Door politiek gesteggel en getreuzel door ambtenaren zit Nederland niet in de kopgroep wat betreft snel mobiel internet. Het eerste LTE-netwerk startte TeliaSonera eind 2009 in Stockholm en Oslo. Ook in de VS, dat achterliep op ons wat betreft mobiel internet, zijn in steeds meer steden 4G-netwerken actief.
In Britse steden gaan nu ook de eerste 4G-netwerken de lucht in. Landelijk dekking zal het Verenigd Koninkrijk in juni 2013 hebben. In totaal zijn er LTE-netwerken in bijna 50 landen. De uitrol is overal in de wereld in volle gang. Volgens de GSM Assocation groeit het aantal landen met LTE dit jaar nog naar 68.
 
De veiling
Bijzonder aan de Nederlandse frequentieveiling is dat het niet alleen gaat over 4G, maar ook over bestaande frequenties. De veiling moet bovendien zorgen voor nieuwkomers op de mobiele markt, naast de drie huidige telecomnetwerken KPN, Vodafone en T-Mobile. Dat gebeurt op verzoek van de Tweede Kamer die hoopt dat er meer concurrentie op de telecommarkt zal komen.
Aan de frequentieveiling doen vijf partijen mee, meldde het Agentschap Telecom in september dit jaar. Er zijn dus naast het bestaande trio twee nieuwkomers, het Agentschap noemt hun namen echter niet. Waarschijnlijk gaat het om Tele2 en de combinatie UPC/Ziggo. Beide partijen kochten in oktober 2010 al frequentieruimte in de 2600 Mhz-band, die is echter niet geschikt voor een landelijk dekkend 4G-netwerk, alleen lokaal. Dat zijn de nieuwe frequenties wel. 
In februari 2013 lopen ook de bestaande GSM- en 3G-licenties van KPN, Vodafone en T-Mobile af. Zij kunnen de overheid na de veiling om verlenging van de gsm-frequenties vragen. De prijzen van de verlenging worden gebaseerd op de uitslag van de veiling van de andere frequenties. De nieuwkomers hebben ook de kans om op bestaande frequenties te bieden. Als een bestaand telecombedrijf onvoldoende licenties weet in te kopen om door te gaan met zijn huidige netwerken, dan kan het Ministerie van Economische Zaken de licenties van bestaande partijen nog met maximaal twee jaar verlengen. Dat moet voorkomen dat op korte termijn consumenten niet meer kunnen bellen en internetten via deze partijen.
 
Frequentiebanden
De volgende frequentiebanden gaan in de veiling: 800, 900, 1800, 1900, 2100 en 2600 Mhz. De nieuwe 800-band moet zorgen voor meer ruimte voor mobiel dataverkeer. Nu wordt deze frequentie nog gebruikt voor Digitenne, maar deze verhuist uiteindelijk naar een alternatieve frequentieband. Voor 4G is de 800-band echter niet het belangrijkst. Dat is de 1800-band.
De iPhone 5 werkt in Nederland met 4G op drie banden, namelijk de 850-, 1800- en 2100 MHz-banden. Als Nederlandse operators willen dat 4G op de iPhone 5 op hun netwerk werkt, moeten ze dus op het 1800 MHz-blok bieden. LTE wordt in Europa nog niet gebruikt op 2100 Mhz. Die band is sowieso minder interessant, omdat met hoge frequenties een kleiner gebied per zendmast is te bereiken. Bij lagere frequenties dragen de signalen verder en ze zijn ook beter binnenshuis te ontvangen.
Met de 800-band is dus het goedkoopst een landelijke dekking te bereiken, nadeel is dat die band de niet door de iPhone 5 wordt ondersteund.
 
Nieuwkomers
De politiek wil dat er meer concurrenten komen op de telecommarkt en daarom zijn, voorafgaand aan de inschrijving voor de veiling, drie frequentieblokken gereserveerd voor nieuwkomers. Het gaat om twee blokken in de 800-band en een blok in de 900-band. Elke nieuwkomer kon op maximaal twee van de drie blokken intekenen.
Als een nieuwkomer de concurrentie wil aangaan, dan zou hij ook 1800 Mhz-kavels moeten bemachtigen. Daar zijn er 14 van, maar deze zijn niet specifiek gereserveerd voor nieuwe partijen. Sommige toestellen kunnen weliswaar de 800 en 2600 Mhz banden aan voor 4G gebruik, bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S III, maar dat zijn er nog maar weinig.
Vanwege de populariteit van de iPhone 5 zal voor de verschillende 1800 Mhz-blokken het meest worden geboden. De grote vraag is of Ziggo/UPC en Tele2 erin slagen om KPN, Vodafone en/of T-Mobile bij deze frequentieband te overbieden. En of ze dat überhaupt willen proberen. Ze kunnen ook kiezen voor samenwerking met een van de huidige providers. Kabelaars Ziggo en UPC zouden ook kunnen werken aan een netwerk van hun eigen wifi-routers, als alternatief voor het opzetten van een mobiel netwerk.
De veiling vindt online plaats en start op 31 oktober. Op zijn vroegst 7 november wordt de uitslag bekend.

Lees meer...

Okt
24

KPN past contracten zakelijke telefonie aan


Door nieuwe contractvoorwaarden die KPN de afgelopen jaren heeft geïntroduceerd, hebben veel zakelijke klanten te maken met uiteenlopende einddata voor hun verschillende aansluitingen. Opzegging van de abonnementen of een overstap naar een andere provider wordt daardoor erg lastig gemaakt.
 
KPN heeft toegezegd de voorwaarden opnieuw aan te passen. Het betreft de voorwaarden waaronder klanten die meerdere contracten voor vaste telefonieaansluitingen bij KPN hebben, deze kunnen beëindigen. Het kan daarbij ook gaan om aansluitingen die zich op verschillende locaties/vestigingen van een klant bevinden.   
 
De aanpassing houdt in, dat bij opzegging of overstap naar een andere provider, alle contracten kunnen worden opgezegd vanaf de dichtstbijzijnde einddatum van alle contracten, met inachtneming van de opzegtermijn van drie maanden.
 
De wijziging zal uiterlijk begin 2013 worden ingevoerd. Alle zakelijke klanten van KPN zullen hierover worden bericht door middel van een brief, welke bijgevoegd is bij de factuur. 

Lees meer...

Okt
24

Leveringsproblemen Apple iPhone 5


De Apple iPhone 5 is eind september jl met veel enthousiasme en belangstelling geïntroduceerd. De levering van de toestellen blijft echter flink achter op de vraag. 
Vorige week heeft iPhoneclub.nl ontdekt dat Vodafone slechts 600 toestellen van Apple heeeft ontvangen (er was gerekend op 1500 tot 2000 exemplaren, en dat was al te laag om aan de vraag te voldoen). Deze toestellen worden verdeeld over de verschillende verkoopkanalen. Dit aantal is echter veel te laag om alle bestellingen uit te kunnen leveren en aan de grote vraag te voldoen.

Niet alleen Vodafone maar ook KPN, Telfort en T-Mobile zien de achterstand in levering groeien. Zo meldt nu.nl dat alle providers minder toestellen uitgeleverd krijgen dan verwacht. KPN laat weten dat de levertijd is opgelopen tot minimaal 5 weken. T-Mobile laat aan nu.nl alleen weten dat de vraag groot blijft en dat klanten en verkoopkanalen individueel op de hoogte worden gehouden van de levertijd. 

Oorzaak
Over de oorzaak van deze problemen wordt niks bevestigd maar slechts gespeculeerd. Allereerst heeft het ongetwijfeld te maken met de vraag naar het toestel. Geen enkel ander merk of type toestel kent de populariteit van de iPhone. Daarnaast zijn er interne wijzigingen in toeleveranciers van Apple. Zo worden er minder chips en schermen geproduceerd voor Apple door Samsung. Deze schaarste in onderdelen is momenteel een veroorzaker zijn van het feit dat de bestellingen niet tijdig aangeleverd kunnen worden. 

Lees meer...

Sep
28

SignaalPlus van Vodafone


Goede bereikbaarheid is tegenwoordig van groot belang. Zowel zakelijk als privé wilt u geen telefoongesprek of mail meer missen. Tegelijkertijd worden huizen en kantoren steeds beter geïsoleerd. Met als gevolg dat soms in bepaalde ruimtes geen goede 3G-dekking meer mogelijk is. Daarom introduceert Vodafone SignaalPlus Plug&Play; dé oplossing voor dit veel voorkomende probleem.
 
Optimaal inpandig 3G-signaal 
SignaalPlus Plug&Play wordt geleverd met een femtocel. Dit is een 3G-zender en –ontvanger die thuis of op kantoor in het stopcontact gestoken kan worden en via uw eigen vaste internetaansluiting verbinding maakt met het
Vodafone netwerk. De femtocel genereert een optimaal inpandig 3G-signaal voor telefoongesprekken en mobiel internet voor alle 3G laptops, tablets en uiteraard mobiele telefoons die voorzien zijn van een simkaart van Vodafone.

Voor iedereen die behoefte heeft aan goede inpandige bereikbaarheid
SignaalPlus Plug&Play is uitermate geschikt voor consumenten en bedrijven die behoefte hebben om altijd goed inpandig bereikbaar te zijn. De isolatie van het pand kan hierbij een belangrijke rol spelen. Verminderde bereikbaarheid kan tevens het geval zijn als het bedrijf op grote hoogte, of zich ondergronds bevindt. Daarnaast kan SignaalPlus Plug&Play als back-up dienen tijdens piekmomenten of een storing op het mobiele netwerk.

Interesse
Heeft u interesse of meer vragen over Signaalplus neemt u dan gerust contact met ons op. 

Lees meer...

Aug
14

Apple vs Samsung strijd onthult verkoopcijfers


In de al veelbesproken patentzaak van Apple tegen Samsung zijn verkoopcijfers bekend gemaakt van de twee bedrijven. Goed nieuws voor ons, want meestal is dergelijke informatie geheim en hebben we alleen ruwe schattingen of cijfers van derde bedrijven. De cijfers zijn helaas alleen voor de U.S. Samsung heeft tussen juni 2010 en juni 2012 maar liefst 21.25 miljoen telefoons verkocht. Dit heeft het bedrijf $7,5 miljard verdiend. Het best verkochte toestel is de Galaxy S II met in totaal 4.1 miljoen sales (gecombineerd). Daarop volgt een low-end prepaid toestel, de Galaxy Prevail, met 2.25 sales. Apple heeft sinds 2007 85 miljoen iPhones verkocht voor in totaal 50 miljard. Dit is circa 39 procent van de wereldwijde verkoop. Alle cijfers zijn te bekijken op bekijken op AllThingsD (engels).

Lees meer...

Aug
14

Dit jaar 120 miljard dollar voor enterprise apps


Gartner verwacht dat er dit jaar 120 miljard dollar wordt gespendeerd aan apps voor de zakelijke omgeving. Daarbij nemen ERP-applicaties 25 miljard dollar voor hun rekening terwijl kantoorapplicaties 16,5 miljard dollar van het totaalbedrag vertegenwoordigen. Applicaties voor Business Intelligence en CRM zullen dit jaar volgens Gartner afzonderlijk 13 miljard dollar opleveren. Volgens Gartner zijn cloud en software-as-a-service oplossingen over drie jaar goed voor 16 procent van de totale uitgaven aan kantoorsoftware. 

Lees meer...

Aug
14

Nederland nipt op kop in EU qua breedband


Nederland voert de Europese ranglijst aan van landen met de hoogste downloadsnelheden, meldt Akamai in het State of The Internet kwartaalrapport. Wereldwijd lag het gemiddelde op 2,6 Mbps in Q1. De top drie is Zuid-Korea (15,7 Mbps), Japan (10,9 Mbps) en Hong Kong (9,3 Mbps). Nederland staat vierde, met gemiddeld 8,8 Mbps, voor Letland, ook met 8,8 Mbps en Zwitserland, met 8,1 Mbps.
 
De groei ten opzichte van dezelfde periode 12 maanden geleden geeft een ander beeld. De groei in snelheid in Letland was 38 procent, in Zwitserland 30 procent en in Nederland 18 procent. Akamai definieert breedband als >4 Mbps en snel breedband als >10 Mbps. In Letland is 26 procent van de verbindingen sneller dan 10 Mbps, in Nederland 24 procent, met lagere groei. In Zwitserland, Finland en Denemarken is het percentage snel breedband in een jaar meer dan verdubbeld. Het lijkt dan ook een kwestie van tijd voordat Nederland in de statistieken voorbij wordt gestreefd.
 
De landen die de meeste malware en cyberaanvallen voortbrengen waren China (16%), Rusland (11%) en de VS (7%). Europa als regio brengt 35 procent van de dreigingen voort, met Roemenië (3,0%) voor Duitsland (1,9%).

Lees meer...