linker kant

Jun
1

Handige apps voor op reis


Of het nu een zakelijke reis is of u gewoon even lekker op vakantie gaat, het gebruik van de volgende apps maken het alleen maar leuker. We hebben een selectie van handige gratis reis-apps voor u samengesteld:

Met Kayak hoeft u niet meer zelf te zoeken. Dat doet deze superhandige app voor u. U vergelijkt eenvoudig deals voor vluchten, hotels en huurauto’s van verschillende travelwebsites. Ook controleert u gemakkelijk uw vluchtstatus of zoekt u een tussenvlucht.

U wilt geen standaard hotelkamer? Via de app (en de site van) airbnb vindt u onderdak variërend van appartementen en kamers tot boomhutten en boten. Kies uit een aanbod van unieke ruimtes in 192 landen.

Wi-fi finder: Ondanks de verlaagde tarieven blijft data in het buitenland prijzig. Een app om gratis WiFi- netwerken te vinden is Wi-Fi finder. Deze app helpt je bij het vinden van beschikbare WiFi-hotspots in de omgeving. De locaties zijn offline beschikbaar waardoor je deze altijd kunt raadplegen. 

Bent u op zoek naar een snackbar die nú open is? Een cocktailbar in de buurt? Yelp vindt locaties waar u kunt eten, drinken, relaxen en genieten. Geselecteerd en beoordeelt door inwoners van de stad.

Een mooi landschap in één foto krijgen? Met Photosynth maakt u eenvoudig een panoramabeeld.

Lees meer...

Mei
21

OPTA verlaagt tarieven mobiel bellen naar 0900, 0800 en 088-nummers


Met ingang van 1 juli treedt er een nieuwe regel in werking waardoor er een einde komt aan extra kosten voor het mobiel bellen naar 088, 0900 en andere niet-geografische nummers. Mobiele providers mogen dan niet méér in rekening brengen bij de consument voor het bellen naar niet-geografische nummers dan naar geografische nummers. Dit betekent bijvoorbeeld dat mobiel bellen naar een 088-nummer net zoveel gaat kosten als naar een 020-nummer. 

Wat ook verandert zijn de tarieven die providers 0800-nummers rekenen als zij gebeld worden. Deze nummers zijn gratis voor degene die belt, omdat de aanbieder van het 0800-nummer voor de verbinding betaalt. Mobiele aanbieders rekenen hiervoor momenteel gemiddeld 25 cent per minuut. Dit tarief mag per 1 juli niet hoger zijn dan het gemiddelde tarief dat consumenten betalen voor het bellen naar geografische nummers. Hierdoor wordt het aanbieden van gratis service via een 0800-nummer voor bedrijven en (overheids)instellingen veel goedkoper. 

Het gaat om een nieuwe regel in het Besluit Interoperabiliteit, namelijk artikel 5 BI. Deze regel geldt voor telefoonnummers die beginnen met 0800, 084, 085, 087, 088, 0900, 0906, 0909, 116, 14 of 18. Met deze beleidsregels legt OPTA aan providers uit hoe zij aan deze nieuwe regel moeten voldoen.
 

Lees meer...

Mei
13

Breedbandontwikkelingen


De OPTA/ACM heeft recent zijn jaarverslag gepubliceerd. Daaruit hebben we de ontwikkeling van de breedband markt uitgelicht.

Nederland is al jaren één van de landen met het hoogste aantal breedbandaansluitingen per honderd inwoners. Waar Nederland in voorgaande jaren de koppositie innam, is deze positie medio 2011 overgenomen door Zwitserland. Halverwege 2012 had iets meer dan 39 van de 100 inwoners in
Nederland een breedbandaansluiting in gebruik, terwijl dit er in Zwitserland bijna 42 zijn.




Het totaal aantal breedbandaansluitingen is ook in 2012 gegroeid. Medio 2012 zijn er 6,6 miljoen aansluitingen en is het aantal met 180.000 gegroeid ten opzichte van medio 2011. Het merendeel van de abonnementen, 3,3 miljoen aansluitingen, is gebaseerd op DSL. Dit aantal is het afgelopen jaar gedaald met 5 procent. Het aantal actieve DSL-aansluitingen daalt sinds eind 2009, terwijl het aantal actieve aansluitingen van kabel- en glasnetwerken stijgt. Halverwege 2012 zijn er meer dan 2,9 miljoen kabelaansluitingen en 302.000 glasaansluitingen in gebruik. In het afgelopen jaar is het aantal actieve kabelaansluitingen gegroeid met 10 procent en het aantal actieve glasaansluitingen met maar liefst 41 procent.


De groei van het aantal abonnementen op basis van kabel is terug te zien in de marktaandelen. UPC groeit van 10 tot 15 procent medio 2011 naar 15 tot 20 procent medio 2012. Ook Ziggo rapporteert in haar kwartaalcijfers een groei in het aantal internetabonnementen. De overige marktverhoudingen zijn ongeveer gelijk gebleven ten opzichte van vorig jaar. KPN blijft met een aandeel tussen 40 en 45 procent de grootste.


Snelheid

Naast het groeiend aantal klanten dat een internetabonnement heeft, neemt ook de gemiddelde snelheid toe. Medio 2012 is in 63 procent van de DSL- en kabelabonnementen de geadverteerde snelheid 10 Mbps of hoger en in 27 procent zelfs 30 Mbps of hoger. Dit zijn toenames van respectievelijk 4 procentpunt en 7 procentpunt ten opzichte van medio 2011. Het aantal abonnementen met snelheden van 100 Mbps of hoger is relatief constant gebleven op 2 procent.



Halverwege 2012 is KPN van start gegaan met een veldproef waarmee hogere snelheden tot 80 Mbps mogelijk zijn op het DSL-netwerk. Op kabelnetwerken worden snelheden tot 120 Mbps aangeboden, terwijl op glasvezel snelheden tot 1 Gbps worden aangeboden. De uitrol van glasvezelaansluitingen versnelt en medio 2012 hebben meer dan 1,1 miljoen huishoudens een glasvezelaansluiting. 

Als gevolg van de toenemende capaciteiten van hun netwerk hebben UPC en Ziggo afzonderlijk aangekondigd de mogelijkheden te onderzoeken om een WiFi-netwerk op te zetten. Hiermee hebben hun klanten overal in hun dekkingsgebied toegang tot draadloos internet.


Lees meer...

Mei
7

Telecombedrijven sluiten storingsovereenkomst


Mensen kunnen bij lange storingen toch mobiel bellen en sms’en. KPN, T-Mobile en Vodafone hebben afgesproken dat ze elkaars telefoon- en sms-verkeer tijdelijk overnemen bij grote storingen.

Dat maakt minister Henk Kamp (Economische Zaken) dinsdag bekend bij de Europadag in Den Haag waar hij met eurocommissaris Neelie Kroes en ondernemers spreekt over wat er moet gebeuren om Nederland voorop te laten lopen op ICT-gebied.

Kamp verwacht dat de aanbieders van mobiele telefonie eind dit jaar gebruik gaan maken van elkaars netwerk. Deze zomer wordt het zogeheten ,,regionale roaming'' getest. De minister is blij met de gemaakte afspraken. ,,Nederland is één van de weinige landen met een dergelijke voorziening.''

Vooralsnog zijn alleen afspraken gemaakt over mobiele telefonie en sms'en. Met de telecomaanbieders gaat Kamp bekijken of het nodig en mogelijk is ook mobiel internet over te nemen tijdens een grote storing waarbij zeker 500.000 klanten in een regio worden getroffen. Die storing moet naar verwachting langer dan 3 dagen gaan duren.

In een brief aan de Tweede Kamer wijst de minister erop dat het overnemen van mobiel dataverkeer complex is, omdat dit veel meer capaciteit vraagt van het mobiele netwerk van de operator die de klanten overneemt. De kans op uitval van het gehele mobiele communicatienetwerk van die operator wordt hierdoor groter waarmee de oplossing een averechtse werking kan hebben. Bovendien is er op steeds meer plaatsen wifi, waardoor er toch gegevens kunnen worden uitgewisseld, stelt Kamp.

KPN, T-Mobile en Vodafone gingen om tafel nadat veel Vodafone-klanten in april 2012 dagenlang niet konden bellen, sms'en internetten. De storing ontstond toen door een brand in Rotterdam een van de grootste netwerkcentrales van Vodafone uitviel.

Lees meer...

Mei
6

KPN introduceert nieuwe mobiele abonnementen voor de zakelijke markt


Per 3 juni 2013 introduceert KPN nieuwe mobiele abonnementen voor de zakelijke gebruiker: KPN Zakelijk Mobiel. De vijf nieuwe abonnementen bieden de zakelijk gebruiker flexibiliteit om zijn abonnementen goed te laten aansluiten op zijn of haar bedrijfsvoering. Zo is er altijd een geschikt abonnement voor elk zakelijke segment: van zzp'er tot groot zakelijke klanten.

De abonnementen onderscheiden zich van de huidige abonnementen door veel flexibiliteit te bieden op databundels, het delen van tegoeden en ze maken allen gebruik van 4G. Er zijn drie categorieën abonnementen:
·         Er is een abonnementsvorm waarmee de klant per belminuut/sms/MB betaalt: Zakelijk Mobiel Flexibel
·         Er zijn twee abonnementsvormen waarmee klanten een vast aantal belminuten, sms’jes en MB's inkopen per maand: Zakelijk Mobiel Bundel
·         En de twee meest uitgebreide abonnementsvormen bieden onbeperkt bellen en sms'en, zodat de klant niet meer voor onverwachte kosten komt te staan: Zakelijk Mobiel Onbeperkt



Bij Zakelijk Mobiel Bundel biedt KPN grotere databundels dan voorheen, met een zeer laag buitenbundel tarief. Ook kunnen bel- en datategoeden onder collega's onderling worden verdeeld; de ene medewerker verbruikt nu eenmaal meer dan de ander.

Bovendien geldt voor de Zakelijk Mobiel Onbeperkt abonnementen de mogelijkheid om tablets en laptops van extra SIM-kaarten te voorzien zonder dat daar een extra abonnement voor nodig is.

Bij alle abonnementsvormen geldt dat basis beheer- en beveiligingsmogelijkheden voor alle mobiele apparaten gratis zijn. Verder beschikt de gebruiker in geval van schade, diefstal of verlies, altijd over een vervangend toestel welke op locatie geleverd wordt.

Ook buiten Nederland kan de klant vanaf 3 juni onbezorgd zaken doen. Met nieuwe voordeelopties voor bellen en internetten in de EU betaalt de klant alleen in de maanden dat daadwerkelijk in het buitenland verbleven wordt. De gebruiker kan deze voordeelopties gratis aanzetten via de klantenservice en ze treden automatisch in werking zodra in het buitenland gestart wordt met bellen of internetten. 

De nieuwe abonnementen worden vanaf 3 juni 2013 verkocht en vervangen daarmee de bestaande abonnementen. Voor bestaande klanten verandert er niets; zij behouden gewoon hun huidige abonnement.
Gedetailleerde informatie over de nieuwe Zakelijke Mobiel abonnementen en bijbehorende tarieven kunt u opvragen via info@lionconnect.nl opvragen. Wij adviseren u graag!

Lees meer...

Mei
2

T-Mobile breekt met "oude denken" telecomsector


T-Mobile introduceert een geheel nieuw abonnementenmodel waarmee het bedrijf nadrukkelijk breekt met het ‘oude denken’ in de telecomsector. Met dit nieuwe model stellen klanten hun eigen abonnement samen in vier eenvoudige stappen en is er geen automatische koppeling meer tussen belminuten en MB’s. T-Mobile onderscheidt zich door in alle nieuwe abonnementen een einde te maken aan onverwachte kosten voor mobiel internet in het binnen- en buitenland. Daarnaast kunnen alle klanten onbeperkt sms’en, maar ook whatsappen en posten via een internetverbinding met lagere snelheid. De nieuwe abonnementen van T-Mobile, die ook beschikbaar zijn voor ondernemers, zijn vanaf 13 mei 2013 verkrijgbaar.

Marco Kind, Directeur Consumer van T-Mobile in Nederland: “Klanten vragen om transparantie, eenvoud en keuzevrijheid. Aan al die wensen komt T-Mobile tegemoet met deze gloednieuwe en unieke aanpak. Klanten kunnen zelf kiezen hoeveel belminuten, MB’s en aanvullende diensten ze willen afnemen en zullen daardoor nooit teveel betalen. Naar mijn mening breken we nadrukkelijk met het ‘oude denken’ in de telecomsector en zetten we hiermee een nieuwe standaard.”
  
Nooit onverwachte kosten voor mobiel internet in binnen- en buitenland
Elk abonnement biedt toegang tot internet in Nederland met een basissnelheid van 64kb/s. Hiermee kunnen klanten bijvoorbeeld onbeperkt whatsappen en posten zonder extra kosten. Daarnaast is Travel & Surf standaard geactiveerd. Deze dienst zorgt ervoor dat klanten in het buitenland eenvoudig en veilig een dag- of weekpas kunnen kopen voor internetgebruik. Na verbruik van de pas stopt de internettoegang en worden er geen kosten meer gemaakt. Klanten hebben bij de nieuwe abonnementen van T-Mobile dus nooit onverwachte kosten voor internetgebruik in zowel binnen- en buitenland.

Onbeperkt sms’en en gratis toegang tot het 4G netwerk
Daarnaast biedt elk abonnement onbeperkt sms en toegang tot het 4G netwerk, zodra dit beschikbaar is. Uniek is dat het T-Mobile 4G netwerk direct geschikt wordt voor alle 4G-ready smartphones (incl. de iPhone 5). Klanten die willen profiteren van de maximale snelheid op het 4G-netwerk kunnen hiervoor hun abonnement later in 2013 aanpassen.

Klant stelt zelf samen of kiest een samengesteld pakket
Bij de keuze ‘Stel Samen’ stelt de klant in vier eenvoudige stappen een abonnement samen. Zo kan de klant er bijvoorbeeld voor kiezen om alleen MB’s en geen minuten te kopen. Alle combinaties zijn mogelijk. Naast ‘Stel Samen’ kan de klant ook kiezen voor ‘Samengesteld’ waarbij de klant standaard pakketvoordeel krijgt. In alle gevallen wordt de klant gewezen op het abonnement dat het voordeligst uitpakt waardoor hij nooit teveel betaalt.
    
Verkrijgbaarheid
De nieuwe abonnementen van T-Mobile zijn vanaf 13 mei verkrijgbaar. Informatie over de prijzen en voorwaarden van de nieuwe abonnementen maakt T-Mobile binnenkort bekend. Wilt u op de hoogte worden gebracht hiervan, neemt u dan hier met ons contact op.
Voor bestaande klanten verandert niets. Zij kunnen hun abonnement verlengen en gebruikmaken van de nieuwe abonnementen als hun huidige abonnement afloopt.

Lees meer...

Mrt
15

Ziggo breidt zakelijke dienstverlening uit met overname Esprit Telecom


Ziggo breidt de dienstverlening voor de zakelijke markt verder uit met de overname van Esprit Telecom. Esprit Telecom is een hoogwaardige aanbieder van telefonie- en datadiensten voor het MKB in Nederland en heeft een actief verkoopkanaal van wederverkopers in het hele land. Onderdeel van deze acquisitie is het bedrijf Zoranet, een zakelijke ICT service provider die zich richt op de retailsector.


Esprit Telecom maakt deel uit van de Detron ICT & Telecom Groep en blijft in de nabije toekomst zelfstandig onder eigen naam opereren. De overname is onder voorbehoud van goedkeuring door de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).
Esprit Telecom boekte over 2012 een omzet van € 37 miljoen. De overname wordt gewaardeerd op € 18 miljoen.
 

Hendrik de Groot, managing director zakelijke markt van Ziggo: "Ziggo richt zich op de kleinzakelijke markt met zakelijke Alles-in-1 oplossingen bestaande uit breedband internet, telefonie, TV en in toenemende mate clouddiensten. De afgelopen twee jaar zijn wij succesvol gegroeid met meer dan 30.000 kleinzakelijke klanten. Wij ervaren sterk toenemende vraag vanuit het MKB naar onze producten en diensten. Met de overname van Esprit Telecom breiden wij onze dienstverlening versneld naar het MKB uit. Esprit Telecom heeft een trouw klantenbestand en opereert landelijk. Samen met Esprit Telecom zullen wij investeren in nieuwe zakelijke clouddiensten en toepassingen, waaronder een nieuwe generatie telefoniediensten, ingericht voor zowel de kleinzakelijke als de MKB-markt. Tevens zien wij interessante synergie mogelijkheden, waaronder een upgrade naar ons next generation breedbandnetwerk, zodat MKB klanten hoogwaardig verbonden kunnen zijn met de cloud."

Lees meer...

Mrt
7

Tips voor zakelijke apps


Tablet-gebruik heeft in de afgelopen 3 jaar een grote vlucht genomen in de zakelijke wereld. Presentaties geven is makkelijker geworden, een offerte doorspreken met de klant is nog interactiever geworden en het werken op meerdere locaties is beduidend eenvoudiger. Sinds april 2010, de lancering van de iPad, zijn er in 2012 al 2,8 miljoen tablet-gebruikers (bron: intomart GfK)  in Nederland. Met al deze tablet-gebruikers en groeiende appstores is het dus onvermijdelijk dat dit ook  in uw zakelijke omgeving wordt gebruikt of dat het binnen afzienbare tijd zal worden gebruikt. Naast de explosieve stijging in tablet gebruik is ook het gebruik van de smartphone niet stil blijven staan. En met dit totaal pakket wordt iedere medewerker steeds flexibeler en beter bereikbaar.

Op verzoek van enkele klanten hebben we een top tien van apps samengesteld om zakelijk tablet gebruik nog plezieriger, efficiënter en eenvoudiger te maken. Hieronder staan deze apps kort beschreven:

Top 10 Top-apps

  1. Evernote: Beschikbaar voor elk type device; Mac desktop, windows desktop tot Android phones en tablets en voor het volledige Apple assortiment. Evernote is zeer gemakkelijk om notities te maken op de momenten dat je niet een volledige memo kan schrijven. Tevens is het eenvoudig om bijlagen zoals geluidsopnames, foto’s s en documenten toe te voegen. Met Evernote kun je die vervolgens overal en altijd vastleggen en terugvinden.
  2. DropBox: Dropbox is een cloud programma waarmee je alles kunt opslaan in je eigen map structuur en die gegevens vervolgens ook gemakkelijk kunt terugvinden en op elk apparaat kunt opvragen. Daarnaast is het eenvoudig om bepaalde mappen te delen, zodat collega’s ook toegang krijgen tot deze documenten.
  3. Handysign: Voor accountmanagers is Handysign een zeer handige app. Documenten in pdf kunnen met handysign direct worden ondertekend. Als de klant akkoord gaat, is het dus direct een gesealde deal.
  4. Penultimate: Een product van het eerder genoemde Evernote. Penultimate is een eenvoudig te gebruiken handschrift-app voor de iPad. De app combineert de natuurlijke ervaring van pen en papier met de flexibiliteit en synchronisatiemogelijkheden van Evernote. Vergeet het papier, maar blijf schrijven en onthoud op die manier alles.
  5. LogMeIn: Op afstand werken met een tablet en toch uw eigen bureaublad willen hebben? Gebruik Logmein. Zo kun je op afstand werken op je eigen pc of mac, zonder daadwerkelijk aanwezig te zijn. Met  een tablet is die ervaring nu nog mobieler.
  6. PDF Expert: (iPad Only) Met PDF Expert kun je pdf bestanden eenvoudig organiseren en daarop ook aantekeningen maken. Bestanden lezen en controleren terwijl je onderweg bent is hiermee nog makkelijker gemaakt.
  7. Dragon Dictation: Elke dag weer vertrouwen we steeds meer op de computer, of we nu documenten en rapporten maken, op het internet surfen of e-mails afhandelen. Toch is het niet altijd even gemakkelijk om alles te doen wat er op de pc gedaan moet worden. Nu is er echter een snellere en gemakkelijker manier om op de pc te werken. U hoeft alleen maar te spreken en de woorden verschijnen vanzelf op het scherm. Vertel Dragon wat u wilt dat de computer doet en Dragon voert het uit: "Microsoft Word openen," "Tekengrootte instellen op 18," of "Alle vensters minimaliseren". U kunt zelfs stemopdrachten gebruiken om uw tekst te bewerken en op te maken, het internet te doorzoeken of e-mails te versturen.
  8. Onavo: Altijd inzicht willen hebben in je datagebruik?? Gebruik Onavo! Hiermee heb  je als gebruiker eenvoudig inzicht in je data verbruik en wordt data tevens ongemerkt gecomprimeerd. Door het inzicht en het overzicht in het verbruik met de verschillende apps reduceer je het data gebruik en bespaar je buiten bundel kosten.
  9. CamCard: Gemakkelijk visite kaartjes inscannen met CamCard. De app herkent via de camera het visite kaartje en slaat ze op. Eventueel zijn er zelf nog wat wijzigingen aan te brengen. De app slaat de foto’s van de visitekaartjes op maar is ook in staat om de data te bewaren in je map met contactpersonen. Tevens is het mogelijk om vanuit CamCard direct je contactpersonen te bellen en te delen.
  10. Yammer: Social media, iedereen doet er wel iets mee. Twitter, Facebook, linkedin... Voor wie er nog geen genoeg van heeft: Yammer. Een sociaal netwerk voor op de werkvloer en onlangs overgenomen door Microsoft. Yammer is een Twitter-achtig sociaal netwerk, waar je korte berichten kan plaatsen.
 

Lees meer...

Feb
28

Vodafone RED Business abonnementen


Vanaf 4 maart 2013 brengt Vodafone een volledig nieuw pakket mobiele abonnementen op de markt. Daarmee slaat de provider een volledig nieuwe weg in. Alle bestaande abonnementen komen met deze introductie te vervallen. De nieuwe propositie heet RED. Voor de zakelijke gebruiker staat RED voor zorgeloos. Onbeperkt bellen en sms’en is in de abonnementen opgenomen en elk abonnement is uitgerust met 1 Gb aan data. De zorgen over kosten worden daarmee volledig weggenomen en de factuur zal geen verrassingen meer brengen. 

Twee RED-varianten bieden onbeperkt bellen en sms’en in en tussen de 43 Vodafone voordeellanden. Daarmee bevestigt Vodafone dat zij de provider is als het gaat om internationale bereikbaarheid en tarifering. 

Overzicht van de abonnementen
Hieronder de verschillende abonnementsvormen die beschikbaar zijn per 4 maart 2013:



Extra opties
Naast deze proposities zijn er de volgende opties: 

  • Multi-SIM: Voor € 4,- per maand extra ontvang je een extra SIM-kaart die data kan delen en gebruikt kan worden in een tablet of laptop. Abonnementen zijn maximaal uit te breiden met 2 dergelijke SIM-kaarten
  • Alles in 1 op reis EU: € 3,36 voor 40 MB internet, 40 minuten en 40 SMS in het buitenland. Deze is aan te sluiten op de abonnementen waar het  onbeperkt bellen in voordeellanden niet van toepassing is.
  • Internet op reis wereld 10 MB: per dag dat er gebruik wordt gemaakt van data in het buitenland, buiten de 43 voordeellanden, wordt er € 4,20 in rekening gebracht en wordt het MB-tarief buiten de 10MB verlaagd van € 7,50 naar € 2,50.
  • Smartphone World bundel 50MB: voor € 25,- per maand ontvangt de gebruiker 50MB data tegoed voor gebruik in de rest van de wereld. 
  • BlackBerry internet service blijft € 7,50 per maand.
  • BlackBerry Enterprise service blijft € 15,- per maand.

Kortom
Zorgeloos bellen en sms’en in Nederland en eventueel in de 43 voordeellanden. Met daarnaast extra opties waarmee het pakket beter aansluit bij de wensen van uw organisatie. En inclusief een compleet pakket extra's zoals: Cloud Service, Vodafone Secure Device Manager Basic en Vervangend Toestel Service Standaard. 

Uw interesse gewekt in het RED abonnement van Vodafone? Laat u adviseren en neemt u contact met ons op! 

Om te bepalen of het RED abonnement interessant is voor uw organisatie kunt u ook uw gegevens en een kopie van (het liefst 2 of 3) uw mobiele telefonie facturen sturen naar vodafone@lionconnect.nl. Aan de hand daarvan kunnen we u dan een vrijblijvend voorstel doen. 

U weet al wat u wilt, maar zoekt alleen nog een betrouwbare en transparante partner om uw abonnement aan te sluiten en van a tot z te verzorgen? Ook dan bent u bij ons aan het juiste adres. Zorgeloos bellen met het RED abonnement, zorgeloos verzorgd door Lionconnect. 

Lees meer...

Feb
21

BlackBerry Z10, grote stap voor BlackBerry


BlackBerryMaandag 18 februari 2013 was het zo ver. De BlackBerry Experience werd gehouden in diverse Pathé bioscopen in het land. Verschillende organisaties waren uitgenodigd om ten volle de BlackBerry Z10 uit te proberen en te ervaren. Omdat het zakelijk gezien een populair toestel belooft te worden heb ik een korte review geschreven van deze experience met de BlackBerry Z10.

Besturingssysteem
 
Het nieuwe besturingssysteem van BlackBerry, QNX genaamd, is al geruime tijd in ontwikkeling en ziet met de Z10 het daglicht. Wat opvalt is dat de Z10, met een volledig touchscreen, eenvoudig te bedienen is. Gegevens staan waar je ze verwacht en het jargon van eerdere BlackBerry’s is onder handen genomen, waardoor het toestel gemakkelijk te begrijpen is.  

Op grafisch gebied zijn met het QNX ook stappen gemaakt. Waar de BlackBerry Torch nog een en ander te wensen over liet met betrekking tot het touch gedeelte, is de Z10 uitgerust met ‘Multitouch’ en kan er met simpele veegbewegingen tussen apps en verschillende schermen genavigeerd worden. Alleen wanneer je in een app bezig bent, is het niet mogelijk om het menu van het beginscherm  op te roepen.

Veel ervaring hebben we niet op kunnen doen met de 70.000 verschillende apps die er inmiddels beschikbaar zijn in de BlackBerry World, maar naar verluid is ook het besturen van de apps niet altijd even consistent. Dit “probleem” is er bij Android ook, maar daar hebben maar weinig mensen last van.
 
Een aantal andere zaken die ik wil uitlichten zijn de BlackBerry Hub, de camera, beeldbellen en de prijs.
 
BlackBerry Hub:
De BlackBerry Hub is niet nieuw. Sterker nog, dit was een van de succesjes in het BlackBerry segment. De BlackBerry Hub is de verzamelplaats van alle berichtgeving. Of je nu een whatsapp, ping, e-mail, facebook bericht, of een sms binnen krijgt, het wordt allemaal verzameld in de BlackBerry Hub. Nieuwe berichten worden aangegeven door een rood indicatielampje op het toestel. Nieuw op dit toestel is dat de Hub te allen tijde op te vragen valt. Als je een filmpje aan het bekijken bent, als je in een app bezig bent, wanneer je bezig bent met documenten. Door in app omhoog en naar rechts te sliden krijg je snel inzicht in de Hub en kan je zien of het belangrijk is, of dat het nog wel even kan wachten voordat je verder gaat met waar je mee bezig was.  
 
Camera:
De camera is een 8MP camera met de mogelijkheid om in HD met 30fps te filmen. BlackBerry heeft in de camerasoftware voor een iets andere interpretatie van aanrakingen gekozen dan gebruikelijk is bij telefoons. Met aanraken maakt de Z10 een foto, het veranderen van het focuspunt gebeurt door over het scherm te vegen naar de plek waar de focus moet komen te liggen. Dat werkt wel, maar vooral het focussen door te slepen is niet echt logisch. BlackBerry had hiervoor wellicht beter touch-to-focus kunnen toepassen.
 

 
Timeshift:
De foto’s kunnen worden gemaakt met een timeshift modus. Dit houdt in dat er niet 1 maar een reeks foto’s achter elkaar wordt gemaakt. Op die manier kun je het geschoten plaatje nog even aanpassen op een scherpere achtergrond bijvoorbeeld.
Vervolgens is het ook mogelijk om bij een portret foto nogmaals timeshift toe te voegen op alleen het hoofd van de persoon. Bij gesloten ogen kun je dit dus nog bijwerken tot het moment waar hij of zij de ogen geopend had. Een functie die we kunnen waarderen maar wellicht niet heel veel waarde toevoegt voor iedere gebruiker.
 
Beeldbellen:
Beeldbellen is op zich niet nieuw in de smartphone wereld. We kennen het allemaal van Skype en Apple gebruikers hebben daar de facetime functie nog bovenop. Wat wel nieuw is, is dat BlackBerry het mogelijk maakt om tijdens het beeldbellen documenten te openen en daar tegelijkertijd door heen te scrollen. Op die manier wordt samenwerken wel heel gemakkelijk en kunnen aanpassingen
e.d. direct worden besproken.
 
Prive en zakelijk op één toestel:
Als laatste feature die eruit sprong voor de zakelijke gebruiker is de mogelijkheid om de telefoon van privé naar zakelijk modus te schakelen. Zo houd je beide gescheiden en kan de it-manager alsnog de beperkingen en verplichte apps toestaan zonder dat je daar privé last van hebt.
 
Prijs:
Met een prijskaartje van rond de € 500,- ex btw moet het toestel concurreren met de gevestigde Apple iPhone 5, de populaire Samsung Galaxy S3 LTE en de andere nieuwkomer Nokia Lumia 920. Stuk voor stuk complete smartphones met eigenschappen waar de BlackBerry op papier mee kan concurreren maar in praktijk al dermate voorsprong hebben dat het voor BlackBerry wellicht al te laat is.
 
Conclusie:
Het toestel gooit onder BlackBerry gebruikers hoge ogen. Voornamelijk voor die organisaties die de BlackBerry enterprise omgeving al hebben ingericht en hier al geruime tijd gebruik van maken. Of het voor BlackBerry voldoende is om gebruikers over te laten stappen van Apple iOS of Android? Waarschijnlijk niet is mijn oordeel. Naast de BlackBerry Z10, komt er ook de BlackBerry Q10 met het vaste toetsenbord waar BlackBerry beroemd in is. De fervent gebruiker van deze optie zal er zeker prijs op stellen dat het fysieke toetsenbord een optie blijft.
Geïnteresseerd in informatie over BlackBerry Z10, de Q10 of toch één van de andere toestellen Neem contact op en laat u adviseren voor het passende toestel en abonnement. 

Lees meer...