Mrt
7

Tips voor zakelijke apps


Tablet-gebruik heeft in de afgelopen 3 jaar een grote vlucht genomen in de zakelijke wereld. Presentaties geven is makkelijker geworden, een offerte doorspreken met de klant is nog interactiever geworden en het werken op meerdere locaties is beduidend eenvoudiger. Sinds april 2010, de lancering van de iPad, zijn er in 2012 al 2,8 miljoen tablet-gebruikers (bron: intomart GfK)  in Nederland. Met al deze tablet-gebruikers en groeiende appstores is het dus onvermijdelijk dat dit ook  in uw zakelijke omgeving wordt gebruikt of dat het binnen afzienbare tijd zal worden gebruikt. Naast de explosieve stijging in tablet gebruik is ook het gebruik van de smartphone niet stil blijven staan. En met dit totaal pakket wordt iedere medewerker steeds flexibeler en beter bereikbaar.

Op verzoek van enkele klanten hebben we een top tien van apps samengesteld om zakelijk tablet gebruik nog plezieriger, efficiënter en eenvoudiger te maken. Hieronder staan deze apps kort beschreven:

Top 10 Top-apps

  1. Evernote: Beschikbaar voor elk type device; Mac desktop, windows desktop tot Android phones en tablets en voor het volledige Apple assortiment. Evernote is zeer gemakkelijk om notities te maken op de momenten dat je niet een volledige memo kan schrijven. Tevens is het eenvoudig om bijlagen zoals geluidsopnames, foto’s s en documenten toe te voegen. Met Evernote kun je die vervolgens overal en altijd vastleggen en terugvinden.
  2. DropBox: Dropbox is een cloud programma waarmee je alles kunt opslaan in je eigen map structuur en die gegevens vervolgens ook gemakkelijk kunt terugvinden en op elk apparaat kunt opvragen. Daarnaast is het eenvoudig om bepaalde mappen te delen, zodat collega’s ook toegang krijgen tot deze documenten.
  3. Handysign: Voor accountmanagers is Handysign een zeer handige app. Documenten in pdf kunnen met handysign direct worden ondertekend. Als de klant akkoord gaat, is het dus direct een gesealde deal.
  4. Penultimate: Een product van het eerder genoemde Evernote. Penultimate is een eenvoudig te gebruiken handschrift-app voor de iPad. De app combineert de natuurlijke ervaring van pen en papier met de flexibiliteit en synchronisatiemogelijkheden van Evernote. Vergeet het papier, maar blijf schrijven en onthoud op die manier alles.
  5. LogMeIn: Op afstand werken met een tablet en toch uw eigen bureaublad willen hebben? Gebruik Logmein. Zo kun je op afstand werken op je eigen pc of mac, zonder daadwerkelijk aanwezig te zijn. Met  een tablet is die ervaring nu nog mobieler.
  6. PDF Expert: (iPad Only) Met PDF Expert kun je pdf bestanden eenvoudig organiseren en daarop ook aantekeningen maken. Bestanden lezen en controleren terwijl je onderweg bent is hiermee nog makkelijker gemaakt.
  7. Dragon Dictation: Elke dag weer vertrouwen we steeds meer op de computer, of we nu documenten en rapporten maken, op het internet surfen of e-mails afhandelen. Toch is het niet altijd even gemakkelijk om alles te doen wat er op de pc gedaan moet worden. Nu is er echter een snellere en gemakkelijker manier om op de pc te werken. U hoeft alleen maar te spreken en de woorden verschijnen vanzelf op het scherm. Vertel Dragon wat u wilt dat de computer doet en Dragon voert het uit: "Microsoft Word openen," "Tekengrootte instellen op 18," of "Alle vensters minimaliseren". U kunt zelfs stemopdrachten gebruiken om uw tekst te bewerken en op te maken, het internet te doorzoeken of e-mails te versturen.
  8. Onavo: Altijd inzicht willen hebben in je datagebruik?? Gebruik Onavo! Hiermee heb  je als gebruiker eenvoudig inzicht in je data verbruik en wordt data tevens ongemerkt gecomprimeerd. Door het inzicht en het overzicht in het verbruik met de verschillende apps reduceer je het data gebruik en bespaar je buiten bundel kosten.
  9. CamCard: Gemakkelijk visite kaartjes inscannen met CamCard. De app herkent via de camera het visite kaartje en slaat ze op. Eventueel zijn er zelf nog wat wijzigingen aan te brengen. De app slaat de foto’s van de visitekaartjes op maar is ook in staat om de data te bewaren in je map met contactpersonen. Tevens is het mogelijk om vanuit CamCard direct je contactpersonen te bellen en te delen.
  10. Yammer: Social media, iedereen doet er wel iets mee. Twitter, Facebook, linkedin... Voor wie er nog geen genoeg van heeft: Yammer. Een sociaal netwerk voor op de werkvloer en onlangs overgenomen door Microsoft. Yammer is een Twitter-achtig sociaal netwerk, waar je korte berichten kan plaatsen.
 

Lees meer...

Jan
24

De 4G frequenties zijn geveild, wat is de volgende stap?


De 4G veiling is alweer enige tijd voorbij en het is duidelijk welke providers de frequenties hebben bemachtigd. Maar wat nu?
Nu zijn de vier providers die frequenties hebben weten te bemachtigen druk bezig met het inrichten van het netwerk. Hieronder een overzicht van de vooruitzichten van deze providers.
 
KPN
Vanaf februari 2013 is 4G van KPN al beschikbaar in Amsterdam en het noordelijke deel van de Randstad. Midden 2013 zal ongeveer 50% van de Nederlandse bevolking kunnen beschikken over 4G-diensten van KPN. In de tweede helft van 2013 wordt 4G geleidelijk verder uitgerold. In de zomer van 2014 is 4G landelijk beschikbaar. 
 
T-Mobile
T-Mobile geeft op haar website aan te verwachten in 2013 te kunnen starten met het aanbieden van 4G internet. De algemene verwachting is dat na de zomer de eerste gebruikers op het netwerk actief kunnen worden. Ook T-Mobile verwacht halverwege 2014 een landelijke dekking van het netwerk aan te kunnen bieden.
 
Vodafone
Vodafone heeft een hun zogenoemd “Fast Forward program” geïntroduceerd waarmee ze de uitrol van het 4G netwerk willen versnellen.  Wanneer dit exact gaat gebeuren is echter nog niet officieel bekend gemaakt. Wel meldt Vodafone dat voor klanten die een toestel hebben die de 4G frequentie van Vodafone ondersteunt , hier automatisch gebruik van zal maken en er dus geen aanpassing van het abonnement (en daarmee geen extra kosten) nodig zullen zijn.   
 
Tele2
Tele2, de mobiele provider die met deze frequenties kan gaan bouwen aan een eigen netwerk heeft nog niet duidelijk wanneer dit gereed zal zijn. Ze hebben de ambitie uitgesproken om zo snel mogelijk het netwerk commercieel te gaan lanceren.
 
Wat gaan de abonnementen kosten?
Alleen KPN heeft tot nu toe een uitspraak gedaan over kosten voor een 4G abonnement. KPN rekent bij een tablet of USB modem 35 euro voor 2,5 GB aan data en 45 euro voor 5 GB.  Voor een uitgebreid overzicht van de KPN 4G abonnementen hebben we het volgende overzicht:
 

Vodafone gebruikers die een 4G toestel hebben zullen hier automatisch gebruik van kunnen gaan maken.  Prijzen voor nieuwe abonnementen zijn nog niet bekend. Zo ook bij T-Mobile en Tele2.
 
Hardware geschikt voor 4G
Met de verschillende frequenties is het nog even opletten met de iPhone5.  De iPhone 5 is geschikt voor een 4G netwerk maar wel alleen op de 1800Mhz frequentie. In eerste instantie betekent dit dat bij KPN, Apple gebruikers nog even geduld moeten hebben. KPN start de uitrol op basis van 800 Mhz.  De toestellen die zeker geschikt zijn voor deze frequentie zijn bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S3, Huawei Ascend P1 en de Nokia Lumia’s 820 en 920. Als tablet is de Samsung Galaxy Note 10.1 de enige tablet die het netwerk momenteel gegarandeerd ondersteunt.
Naast toestellen en tablets is er ook ontwikkeling in de USB modems en Draadloze mobiele routers. Prijzen van USB modems zullen beginnen rond de € 119,- ex btw en geschikt zijn voor snelheden tot 100Mbps download / 50Mbps upload.

Interesse
Ook voor deze hardware en abonnementen bent u de bij Lionconnect aan het juiste adres. Geïnteresseerd geraakt of vragen? Laat het gerust weten. Wij staan voor u klaar. 

Lees meer...

Jan
7

Thuiskopieheffing op smartphone en tablet


Thuiskopieheffing
Met ingang van 1 januari 2013 wordt het thuiskopiestelsel uitgebreid. Zie hiervoor ook bijgaande publicatie van de Stichting Thuiskopie. Het is de bedoeling dat de eindgebruiker de heffing voor zijn/haar rekening neemt. Het is voor zakelijke gebruikers mogelijk om voor een aantal artikelen de betaalde heffing bij de Stichting Thuiskopie terug te claimen. Smartphones vallen niet onder deze ontheffingsregeling.  De heffing is van toepassing in de volgende bedragen op de volgende voorwerpen:

Voor tablets, smartphones, mp3-spelers en hard disks gelden verschillende tarieven afhankelijk van het geheugen. Het is hierbij belangrijk om toe te voegen dat het gaat om het maximaal mogelijke geheugen dat het voorwerp kan behuizen. Een telefoon met 1 GB intern geheugen en een MicroSD geheugenslot voor maximaal 16 GB valt dus in de capaciteitscategorie ‘basis’ en de afdracht wordt €5,-.
 
Moment van heffing
Omdat de heffing op consumentenniveau te omslachtig is, vindt de heffing in principe plaats op het moment van invoer van betreffende goederen in Nederland. De heffende partij belast vervolgens deze heffing door aan Lionconnect, die op haar beurt de heffing ook weer doorbelast. Het is de bedoeling dat de kopende eindgebruiker deze heffing uiteindelijk voldoet.
 
De thuiskopieheffing wordt niet in de kostprijs van het artikel verdisconteerd. Op de facturen van Lionconnect vind je daarom een aparte regel met deze heffing, indien van toepassing. De heffing verschijnt als een aparte sub-regel. Hierdoor kan je per toestel direct zien of er thuiskopieheffing is betaald en hoeveel er is betaald. Voor zover van toepassing wordt wel BTW berekend over de heffing. De heffing wordt belast met 21% BTW.

Consumenten folder
Op www.thuiskopie.nl vind je een folder (THUISKOPIE CONSUMENT) welke is opgesteld door de Stichting de Thuiskopie.
 
Ontheffing voor zakelijke klanten
Het is voor zakelijke gebruikers mogelijk om de onterecht betaalde heffing bij de Stichting Thuiskopie terug claimen. Deze terugvraag kan gedaan worden op de volgende artikelen: PC’s, Laptops, DVD-R, CD-R, externe harde schijven en tablets. Smartphones vallen dus niet onder de ontheffingsregeling en de afdracht kan hier niet op worden teruggevorderd. De kosten voor terugvordering van de heffing bedraagt €8,50 per aanvraag. 
 
Voor meer informatie over deze heffing verwijzen we je graag naar de algemene informatie vanuit de Stichting de Thuiskopie en het wettelijk besluit. Voor specifieke vragen over de regeling kun je contact opnemen met Stichting de Thuiskopie via:
Stichting de Thuiskopie
Tel: 023 – 799 7019
Email: thuiskopie@cedar.nl
www.thuiskopie.nl


Lees meer...

Dev
6

Tablet in zakelijk gebruik, hoe zit het met de fiscale regelgeving?


Veel ondernemers stellen een device beschikbaar aan hun werknemers, of stellen hier een budget voor beschikbaar waarmee de werknemer een eigen tablet kan aanschaffen. Echter, hoe zit het nu met de fiscale gevolgen van een dergelijke zakelijke aankoop.

Wij hebben de belangrijkste fiscale overwegingen voor u op een rijtje gezet:

  • Een tablet groter dan 7 inch is een computer en dan is vrije verstrekking door de werkgever alleen mogelijk wanneer 90 procent of meer van het gebruik zakelijk is.
  • Een tablet van maximaal 7 inch is een communicatiemiddel, geen computer, en dan is vrije verstrekking door de werkgever mogelijk wanneer meer dan 10 procent van het gebruik zakelijk is.
  • Heeft u dus geen zin om fiscaal te worden aangeslagen voor verstrekte tablets, dan moet u de kleinere tabletversies kopen, bijvoorbeeld de 7 inch-versies van Samsung of de iPad mini van Apple.
  • Wilt u toch aannemelijk maken dat uw 10-inch tablets voor meer dan 90 procent zakelijk worden gebruikt, dan kunt u tools installeren die privégebruik bemoeilijken of bijvoorbeeld privé-apps blokkeren.
Deze tools biedt Lionconnect aan in de vorm van MDM (Mobile device management. Klik hier voor meer informatie over MDM

Lees meer...

Okt
24

Tablet gebruik stijgt in de zakelijke markt


Documenten nalezen in de trein, datasheets aanpassen op de bank of even e-mail behandelen in de hangmat tijdens vakantie, het gebeurt steeds vaker. Voorheen was men gebonden aan de laptop om mobiel te werken. Tegenwoordig wordt dit nog veel gemakkelijker gemaakt door de lichtgewicht tablets die sinds enkele jaren de markt bestormen.

Na privé gebruik nu ook zakelijk
Na de vele manieren van gebruik in de privé uren zoals hierboven beschreven, zien veel werkgevers en werknemers ook de voordelen van een tablet op de werkvloer of bij bijvoorbeeld een klantbezoek. Een presentatie in elkaar zetten is nog maar een App verwijderd en het meenemen van het volledige productportfolio van het bedrijf is geen probleem meer.

Stimulering van Tablet-gebruik
Vanwege de vele voordelen die deze ontwikkeling met zich meeneemt zien we initiatieven ontstaan zoals in Noord-Brabant. De Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant biedt medewerkers een vergoeding op aanschaf van een Tablet om daarmee het Nieuwe Werken te promoten en het afdrukken van grote documenten tegen te gaan. Niet alleen instanties, maar ook mobiele providers zien hier groot potentieel. Zo heeft KPN in augustus 2012 aangekondigd in verschillende “Tablet Pilots” de mogelijkheden van het zakelijk gebruik te onderzoeken. Er zijn inschrijfmogelijkheden geweest voor 25 bedrijven.  Uitslagen hiervan zijn nog niet bekend gemaakt. Het geeft echter wel aan dat er nog veel staat gebeuren in het gebruik van tablets in de zakelijke markt.

Tablets in uw organisatie
Tablets kunnen veel voordelen bieden in vrijwel elke organisatie. De implementatie van Tablets in de werkomgeving zal kosten met zich meebrengen. Die kosten worden echter makkelijk terugverdiend in de efficiency verhogende werking en tevredenheid van de werknemer. Daarnaast, zo zal later in dit stuk worden beschreven, blijkt uit onderzoek dat werknemers welwillend zijn om geheel of gedeeltelijk het device zelf aan te schaffen.

Efficiency wordt behaald in het overal kunnen benaderen van documenten. Bijvoorbeeld bouwtekeningen op de bouwplaats, contracten bij een klant of leverancier of brochures en productinformatie op de beurs waar u aanwezig bent. Eén druk op de knop is voldoende. Zakelijk e-mail verkeer wordt gemakkelijk bij de werknemers thuis nog even behandeld. Documenten hoeven niet meer geprint te worden maar worden op A4 formaat nagelezen op de tablet.

Bring  Your Own Device (BYOD)
Uit een werknemersonderzoek van onderzoeksbureau Forrester is gebleken dat 13% van de ondervraagden (9912 personen in totaal) die bij een bedrijf werkten met 20 of meer werknemers,een tablet voor hun werk gebruikten. Hoewel dat cijfer ons verrassend laag leek is het interessant te zien dat 79% zelf invloed had op de keuze voor het merk en type tablet.

Forrester onderzocht ook hoe er voor de tablets van werknemers betaald was. Daaruit blijkt dat slechts in 28% van de gevallen het bedrijf de tablet volledig heeft betaald. Dit tegenover 52% van alle werknemers die de tablet volledig zelf hadden aangeschaft. (bron: www.frankwatching/com)

Hierboven is de ontwikkeling beschreven dat de werknemers voornamelijk zelf de keuze hebben in het kiezen van de geschikte tablet. Ze nemen dus de eigen technologie mee naar het bedrijf (het “bring your own device”  principe). Door deze ontwikkeling wordt er van de organisatie veel flexibiliteit verlangd in de omgang met verschillende besturingssystemen en applicaties. Daarnaast is beveiliging van de documenten een steeds groter vraagstuk. Want met het gebruik van e-mail en het lezen en downloaden van vertrouwelijke documenten op de tablet zijn deze makkelijker te onderscheppen voor personen met minder goede intenties. Het aanschaffen of het omarmen van het gebruik van tablets in de zakelijke omgeving is daarom nog maar stap 1. Beheer is stap 2.

Het beheer van de devices
Je kunt er als organisatie voor kiezen om elk device los te beheren met de beperkte maar afdoende apps die daarvoor beschikbaar zijn. Echter dit resulteert al snel in een onoverzichtelijke wirwar van logins en codes voor alle verschillende devices. Om alle verschillende devices goed te kunnen beheren is  Mobile Device Management (MDM)ontwikkeld . Met deze dienst wordt het mogelijk om gestructureerd en gecontroleerd de tablets (én smartphones) te beheren.  Met deze dienst wordt het mogelijk om bijvoorbeeld WiFi-, VPN-, en internet-instellingen te beheren. Maar ook bij diefstal is het met v een druk op de knop mogelijk om het device volledig te “wipen” (op afstand verwijderen van alle informatie). Dus ook dat ene document dat uw concurrent niet onder ogen mag krijgen. Wilt u meer informatie over MDM met een vrijblijvende introductie op locatie, neemt u dan contact met ons op.

Lees meer...