Mrt
7

Tips voor zakelijke apps


Tablet-gebruik heeft in de afgelopen 3 jaar een grote vlucht genomen in de zakelijke wereld. Presentaties geven is makkelijker geworden, een offerte doorspreken met de klant is nog interactiever geworden en het werken op meerdere locaties is beduidend eenvoudiger. Sinds april 2010, de lancering van de iPad, zijn er in 2012 al 2,8 miljoen tablet-gebruikers (bron: intomart GfK)  in Nederland. Met al deze tablet-gebruikers en groeiende appstores is het dus onvermijdelijk dat dit ook  in uw zakelijke omgeving wordt gebruikt of dat het binnen afzienbare tijd zal worden gebruikt. Naast de explosieve stijging in tablet gebruik is ook het gebruik van de smartphone niet stil blijven staan. En met dit totaal pakket wordt iedere medewerker steeds flexibeler en beter bereikbaar.

Op verzoek van enkele klanten hebben we een top tien van apps samengesteld om zakelijk tablet gebruik nog plezieriger, efficiënter en eenvoudiger te maken. Hieronder staan deze apps kort beschreven:

Top 10 Top-apps

  1. Evernote: Beschikbaar voor elk type device; Mac desktop, windows desktop tot Android phones en tablets en voor het volledige Apple assortiment. Evernote is zeer gemakkelijk om notities te maken op de momenten dat je niet een volledige memo kan schrijven. Tevens is het eenvoudig om bijlagen zoals geluidsopnames, foto’s s en documenten toe te voegen. Met Evernote kun je die vervolgens overal en altijd vastleggen en terugvinden.
  2. DropBox: Dropbox is een cloud programma waarmee je alles kunt opslaan in je eigen map structuur en die gegevens vervolgens ook gemakkelijk kunt terugvinden en op elk apparaat kunt opvragen. Daarnaast is het eenvoudig om bepaalde mappen te delen, zodat collega’s ook toegang krijgen tot deze documenten.
  3. Handysign: Voor accountmanagers is Handysign een zeer handige app. Documenten in pdf kunnen met handysign direct worden ondertekend. Als de klant akkoord gaat, is het dus direct een gesealde deal.
  4. Penultimate: Een product van het eerder genoemde Evernote. Penultimate is een eenvoudig te gebruiken handschrift-app voor de iPad. De app combineert de natuurlijke ervaring van pen en papier met de flexibiliteit en synchronisatiemogelijkheden van Evernote. Vergeet het papier, maar blijf schrijven en onthoud op die manier alles.
  5. LogMeIn: Op afstand werken met een tablet en toch uw eigen bureaublad willen hebben? Gebruik Logmein. Zo kun je op afstand werken op je eigen pc of mac, zonder daadwerkelijk aanwezig te zijn. Met  een tablet is die ervaring nu nog mobieler.
  6. PDF Expert: (iPad Only) Met PDF Expert kun je pdf bestanden eenvoudig organiseren en daarop ook aantekeningen maken. Bestanden lezen en controleren terwijl je onderweg bent is hiermee nog makkelijker gemaakt.
  7. Dragon Dictation: Elke dag weer vertrouwen we steeds meer op de computer, of we nu documenten en rapporten maken, op het internet surfen of e-mails afhandelen. Toch is het niet altijd even gemakkelijk om alles te doen wat er op de pc gedaan moet worden. Nu is er echter een snellere en gemakkelijker manier om op de pc te werken. U hoeft alleen maar te spreken en de woorden verschijnen vanzelf op het scherm. Vertel Dragon wat u wilt dat de computer doet en Dragon voert het uit: "Microsoft Word openen," "Tekengrootte instellen op 18," of "Alle vensters minimaliseren". U kunt zelfs stemopdrachten gebruiken om uw tekst te bewerken en op te maken, het internet te doorzoeken of e-mails te versturen.
  8. Onavo: Altijd inzicht willen hebben in je datagebruik?? Gebruik Onavo! Hiermee heb  je als gebruiker eenvoudig inzicht in je data verbruik en wordt data tevens ongemerkt gecomprimeerd. Door het inzicht en het overzicht in het verbruik met de verschillende apps reduceer je het data gebruik en bespaar je buiten bundel kosten.
  9. CamCard: Gemakkelijk visite kaartjes inscannen met CamCard. De app herkent via de camera het visite kaartje en slaat ze op. Eventueel zijn er zelf nog wat wijzigingen aan te brengen. De app slaat de foto’s van de visitekaartjes op maar is ook in staat om de data te bewaren in je map met contactpersonen. Tevens is het mogelijk om vanuit CamCard direct je contactpersonen te bellen en te delen.
  10. Yammer: Social media, iedereen doet er wel iets mee. Twitter, Facebook, linkedin... Voor wie er nog geen genoeg van heeft: Yammer. Een sociaal netwerk voor op de werkvloer en onlangs overgenomen door Microsoft. Yammer is een Twitter-achtig sociaal netwerk, waar je korte berichten kan plaatsen.
 

Lees meer...

Feb
21

BlackBerry Z10, grote stap voor BlackBerry


BlackBerryMaandag 18 februari 2013 was het zo ver. De BlackBerry Experience werd gehouden in diverse Pathé bioscopen in het land. Verschillende organisaties waren uitgenodigd om ten volle de BlackBerry Z10 uit te proberen en te ervaren. Omdat het zakelijk gezien een populair toestel belooft te worden heb ik een korte review geschreven van deze experience met de BlackBerry Z10.

Besturingssysteem
 
Het nieuwe besturingssysteem van BlackBerry, QNX genaamd, is al geruime tijd in ontwikkeling en ziet met de Z10 het daglicht. Wat opvalt is dat de Z10, met een volledig touchscreen, eenvoudig te bedienen is. Gegevens staan waar je ze verwacht en het jargon van eerdere BlackBerry’s is onder handen genomen, waardoor het toestel gemakkelijk te begrijpen is.  

Op grafisch gebied zijn met het QNX ook stappen gemaakt. Waar de BlackBerry Torch nog een en ander te wensen over liet met betrekking tot het touch gedeelte, is de Z10 uitgerust met ‘Multitouch’ en kan er met simpele veegbewegingen tussen apps en verschillende schermen genavigeerd worden. Alleen wanneer je in een app bezig bent, is het niet mogelijk om het menu van het beginscherm  op te roepen.

Veel ervaring hebben we niet op kunnen doen met de 70.000 verschillende apps die er inmiddels beschikbaar zijn in de BlackBerry World, maar naar verluid is ook het besturen van de apps niet altijd even consistent. Dit “probleem” is er bij Android ook, maar daar hebben maar weinig mensen last van.
 
Een aantal andere zaken die ik wil uitlichten zijn de BlackBerry Hub, de camera, beeldbellen en de prijs.
 
BlackBerry Hub:
De BlackBerry Hub is niet nieuw. Sterker nog, dit was een van de succesjes in het BlackBerry segment. De BlackBerry Hub is de verzamelplaats van alle berichtgeving. Of je nu een whatsapp, ping, e-mail, facebook bericht, of een sms binnen krijgt, het wordt allemaal verzameld in de BlackBerry Hub. Nieuwe berichten worden aangegeven door een rood indicatielampje op het toestel. Nieuw op dit toestel is dat de Hub te allen tijde op te vragen valt. Als je een filmpje aan het bekijken bent, als je in een app bezig bent, wanneer je bezig bent met documenten. Door in app omhoog en naar rechts te sliden krijg je snel inzicht in de Hub en kan je zien of het belangrijk is, of dat het nog wel even kan wachten voordat je verder gaat met waar je mee bezig was.  
 
Camera:
De camera is een 8MP camera met de mogelijkheid om in HD met 30fps te filmen. BlackBerry heeft in de camerasoftware voor een iets andere interpretatie van aanrakingen gekozen dan gebruikelijk is bij telefoons. Met aanraken maakt de Z10 een foto, het veranderen van het focuspunt gebeurt door over het scherm te vegen naar de plek waar de focus moet komen te liggen. Dat werkt wel, maar vooral het focussen door te slepen is niet echt logisch. BlackBerry had hiervoor wellicht beter touch-to-focus kunnen toepassen.
 

 
Timeshift:
De foto’s kunnen worden gemaakt met een timeshift modus. Dit houdt in dat er niet 1 maar een reeks foto’s achter elkaar wordt gemaakt. Op die manier kun je het geschoten plaatje nog even aanpassen op een scherpere achtergrond bijvoorbeeld.
Vervolgens is het ook mogelijk om bij een portret foto nogmaals timeshift toe te voegen op alleen het hoofd van de persoon. Bij gesloten ogen kun je dit dus nog bijwerken tot het moment waar hij of zij de ogen geopend had. Een functie die we kunnen waarderen maar wellicht niet heel veel waarde toevoegt voor iedere gebruiker.
 
Beeldbellen:
Beeldbellen is op zich niet nieuw in de smartphone wereld. We kennen het allemaal van Skype en Apple gebruikers hebben daar de facetime functie nog bovenop. Wat wel nieuw is, is dat BlackBerry het mogelijk maakt om tijdens het beeldbellen documenten te openen en daar tegelijkertijd door heen te scrollen. Op die manier wordt samenwerken wel heel gemakkelijk en kunnen aanpassingen
e.d. direct worden besproken.
 
Prive en zakelijk op één toestel:
Als laatste feature die eruit sprong voor de zakelijke gebruiker is de mogelijkheid om de telefoon van privé naar zakelijk modus te schakelen. Zo houd je beide gescheiden en kan de it-manager alsnog de beperkingen en verplichte apps toestaan zonder dat je daar privé last van hebt.
 
Prijs:
Met een prijskaartje van rond de € 500,- ex btw moet het toestel concurreren met de gevestigde Apple iPhone 5, de populaire Samsung Galaxy S3 LTE en de andere nieuwkomer Nokia Lumia 920. Stuk voor stuk complete smartphones met eigenschappen waar de BlackBerry op papier mee kan concurreren maar in praktijk al dermate voorsprong hebben dat het voor BlackBerry wellicht al te laat is.
 
Conclusie:
Het toestel gooit onder BlackBerry gebruikers hoge ogen. Voornamelijk voor die organisaties die de BlackBerry enterprise omgeving al hebben ingericht en hier al geruime tijd gebruik van maken. Of het voor BlackBerry voldoende is om gebruikers over te laten stappen van Apple iOS of Android? Waarschijnlijk niet is mijn oordeel. Naast de BlackBerry Z10, komt er ook de BlackBerry Q10 met het vaste toetsenbord waar BlackBerry beroemd in is. De fervent gebruiker van deze optie zal er zeker prijs op stellen dat het fysieke toetsenbord een optie blijft.
Geïnteresseerd in informatie over BlackBerry Z10, de Q10 of toch één van de andere toestellen Neem contact op en laat u adviseren voor het passende toestel en abonnement. 

Lees meer...

Jan
7

Thuiskopieheffing op smartphone en tablet


Thuiskopieheffing
Met ingang van 1 januari 2013 wordt het thuiskopiestelsel uitgebreid. Zie hiervoor ook bijgaande publicatie van de Stichting Thuiskopie. Het is de bedoeling dat de eindgebruiker de heffing voor zijn/haar rekening neemt. Het is voor zakelijke gebruikers mogelijk om voor een aantal artikelen de betaalde heffing bij de Stichting Thuiskopie terug te claimen. Smartphones vallen niet onder deze ontheffingsregeling.  De heffing is van toepassing in de volgende bedragen op de volgende voorwerpen:

Voor tablets, smartphones, mp3-spelers en hard disks gelden verschillende tarieven afhankelijk van het geheugen. Het is hierbij belangrijk om toe te voegen dat het gaat om het maximaal mogelijke geheugen dat het voorwerp kan behuizen. Een telefoon met 1 GB intern geheugen en een MicroSD geheugenslot voor maximaal 16 GB valt dus in de capaciteitscategorie ‘basis’ en de afdracht wordt €5,-.
 
Moment van heffing
Omdat de heffing op consumentenniveau te omslachtig is, vindt de heffing in principe plaats op het moment van invoer van betreffende goederen in Nederland. De heffende partij belast vervolgens deze heffing door aan Lionconnect, die op haar beurt de heffing ook weer doorbelast. Het is de bedoeling dat de kopende eindgebruiker deze heffing uiteindelijk voldoet.
 
De thuiskopieheffing wordt niet in de kostprijs van het artikel verdisconteerd. Op de facturen van Lionconnect vind je daarom een aparte regel met deze heffing, indien van toepassing. De heffing verschijnt als een aparte sub-regel. Hierdoor kan je per toestel direct zien of er thuiskopieheffing is betaald en hoeveel er is betaald. Voor zover van toepassing wordt wel BTW berekend over de heffing. De heffing wordt belast met 21% BTW.

Consumenten folder
Op www.thuiskopie.nl vind je een folder (THUISKOPIE CONSUMENT) welke is opgesteld door de Stichting de Thuiskopie.
 
Ontheffing voor zakelijke klanten
Het is voor zakelijke gebruikers mogelijk om de onterecht betaalde heffing bij de Stichting Thuiskopie terug claimen. Deze terugvraag kan gedaan worden op de volgende artikelen: PC’s, Laptops, DVD-R, CD-R, externe harde schijven en tablets. Smartphones vallen dus niet onder de ontheffingsregeling en de afdracht kan hier niet op worden teruggevorderd. De kosten voor terugvordering van de heffing bedraagt €8,50 per aanvraag. 
 
Voor meer informatie over deze heffing verwijzen we je graag naar de algemene informatie vanuit de Stichting de Thuiskopie en het wettelijk besluit. Voor specifieke vragen over de regeling kun je contact opnemen met Stichting de Thuiskopie via:
Stichting de Thuiskopie
Tel: 023 – 799 7019
Email: thuiskopie@cedar.nl
www.thuiskopie.nl


Lees meer...